360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.
Zeewierzaad
In Harvest experimenteert Clémence Lollia Hilaire (Guadeloupe, 1995) met bijzondere materialen zoals zeewierzaad en andere natuurlijke vezels. Daarmee verbeeldt ze de verbondenheid met onze wortels, die wereldwijd een groot deel van iemands identiteit vormen.
Vleeshal, Middelburg, 20/10 t/m 15/12
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
Marokkaanse mode (geen folklore)
Over Marokkaanse mode bestaan veel vooroordelen, zegt cocurator Zineb Seghrouchni van de expositie MODA– Moroccan Fashion Statements in het Centraal Museum in Utrecht. De drie, vier generaties met een ‘migratieachtergrond’ hebben zowel artistiek als economisch en maatschappelijk het nodige bijgedragen. Mode, of wat je draagt, is een van de meest directe manieren om je uit te drukken. En dat gebeurt dan ook volop.
Marokkaanse mode wordt nog weleens gereduceerd tot pracht en praal of juist allesbedekkende kleding, terwijl de silhouetten en lijnen van bijvoorbeeld de Marokkaanse djellaba, de Japanse kimono en de West-Afrikaanse boubou worden afgedaan als ‘folklore’. In Utrecht is een breed scala aan Marokkaanse mode te zien, waarbij tradities, ambachten en kunst samenkomen in de veelzijdigheid van hedendaagse makers.
Tradities, ambachten en kunst komen samen in de veelzijdigheid van hedendaagse makers
MODA bevat ongeveer honderd objecten en is opgedeeld in zeven thema’s, van monumentale ontwerpen tot de haartradities van de Amazigh. Ontwerpers zoals Sara Chraibi, Daily Paper en Tamy Tazi worden belicht, naast bijdragen van kunstenaar Hassan Hajjaj.
De tentoonstelling is een voorbeeld van de manier waarop lokale en internationale invloeden elkaar kunnen versterken, zonder dat het in de buurt komt van wat als ‘cultural appropriation’ zou kunnen worden afgedaan. Tijdens de duur van de tentoonstelling zijn er tal van verbindende programma’s rond het museum, zoals het borduren van familieportretten in verschillende wijken in de Domstad.
MODA – Moroccan Fashion Statements, Centraal Museum, Utrecht, 2/10 t/m 2/3/25
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
Ergens bij horen
Het thema van festival Afrovibes is ‘Belonging’. Het is de gemene deler in voorstellingen uit Noord-Afrika en de (Noord-)Afrikaanse diaspora in Nederland. Een divers programma aan theater, dans, muziek en spoken word in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
2 t/m 13/10, zie afrovibes.nl
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
Thuis bij Hannie en Aldo van Eyck
De Spaanse architect en onderzoeker Alejandro Campos Uribe heeft het huis (en de inboedel) van Aldo en Hannie van Eyck in Loenen aan de Vecht als onderwerp gekozen voor zijn promotieonderzoek. Het echtpaar Van Eyck behoort tot de invloedrijkste architecten van de twintigste eeuw. Hun relatief kleine oeuvre is internationaal beroemd geworden, zoals het Burgerweeshuis in Amsterdam (1960), het Sonsbeekpaviljoen in Arnhem (1965) en de speelplaatsen in Amsterdam.
In een tijd van eenzijdig modernisme lieten zij zich inspireren door de klassieke oudheid
Een selectie uit de omvangrijke persoonlijke collectie van de baanbrekende architecten is nu te zien in het Nieuwe Instituut. In een aantal vitrines liggen tekeningen, foto’s en kunstwerken die de Van Eycks verzamelden of meenamen van verre reizen. In een tijd van eenzijdig modernisme lieten zij zich inspireren door de klassieke oudheid en Noord-Afrikaanse stijlen; niet in de laatste plaats om het westerse superioriteitsgevoel tegen te gaan en andere culturen te erkennen. De vitrines van Campos Uribe, destijds gebruikt om objecten te beschermen, uit hun context te halen en toe te eigenen, zijn hier inkijkjes in een andere blik.
Built Homecoming, Nieuwe Instituut, Rotterdam, 13/9 t/m 12/1/25
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
Digitalisering
In We, Us and Other Games onderzoekt choreograaf Dunja Jocić de digitalisering van menselijke ervaringen. Een vader zoekt zijn dochter in een virtuele wereld, waarbij hij de grip op de realiteit verliest. Acht dansers nemen ons mee op reis door het digitale onderbewustzijn.
31/10 t/m 11/11, zie dunjajocic.com
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
Vergeten pionier
De Duitse Marianne von Werefkin (1860-1938) krijgt eindelijk de erkenning die ze verdient als sleutelfiguur in de ontwikkeling van het expressionisme. Ze werd geboren in een welgestelde Russische familie, studeerde onder de realist Ilja Repin en liep bij een jachtongeluk een verminkte rechterhand op. In 1896 verhuisde ze naar München om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ze stopte tien jaar lang met schilderen.
Ze was de eerste van haar artistieke kring die emoties en gevoelens ging schilderen
Pas in 1907 ging ze weer verder met haar carrière. Ze was de eerste van haar artistieke kring, met daarin mensen als Wassily Kandinsky, die emoties en gevoelens ging schilderen. Ze gebruikte intense en levendige kleuren en geabstraheerde platte vormen – een richting die later wereldwijde faam kreeg als het expressionisme.
Museum de Fundatie, Zwolle, 5/10 t/m 16/3/25
Een eerbetoon aan Marokkaanse mode in het Centraal Museum & Vergeten pionier geeft de kunstenares Marianne von Werefkin de erkenning die ze verdient.
+ There are no comments
Add yours