360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.
Visueel gelaagd spektakel
De eerste solotentoonstelling van Malala Andrialavidrazana (Madagascar, 1971) in het Parijse Palais de Tokyo belooft een visueel en conceptueel meesterwerk te zijn tussen ‘kunst en cartografie’. In de lichtdoorlatende grande verrière met imposante, 60 meter lange, gebogen muren, kon de kunstenares haar digitale fotomontages, die ze sinds 2015 ontwikkelt, opschalen tot architecturaal formaat.
De immense collage stelt de toeschouwer kritische vragen, zoals: ‘Wie is er aan het woord?’
Andrialavidrazana’s oeuvre is doordrenkt van interculturele vragen en onderzoekt waar identiteit, macht en geschiedenis bij elkaar komen. Haar serie Figures combineert iconografie uit postzegels, bankbiljetten, prenten en advertenties tot collages die doen denken aan geografische kaarten, maar veel meer inhoud hebben. De immense collage legt namelijk verborgen machtsstructuren bloot en stelt de toeschouwer kritische vragen, zoals: ‘Wie is er aan het woord?’ en ‘Vanuit welke context?’
Met eerdere projecten zoals d’Outre-Monde en Echoes benadrukte Andrialavidrazana de historische en culturele verbondenheid van diverse gebieden, zoals de Indische Oceaan en het mondiale Zuiden. Haar werk, dat wereldwijd werd geëxposeerd op prestigieuze locaties, maakt gebruik van fotografie als instrument om de manieren waarop geschiedenis en geografie elkaar beïnvloeden vorm te geven. Andrialavidrazana daagt het publiek uit om de wereld door een andere lens te bekijken, de dialoog aan te gaan of kritisch na te denken over machtsstructuren en culturele hiërarchieën. Daarbij trakteert ze de kijker op een visueel en gelaagd spektakel.
Palais de Tokyo, Parijs, t/m 5/1
Urbanisatie van de vallei
Kunstenaars uit Nederland en Nepal geven hun interpretatie van zowel de vooruitgang als de problematische aspecten van een snel urbanisatieproces, zoals dat van de Kathmandu-vallei in Nepal.
From Burning Rice Fields to Urban Growth. De Vishal, Haarlem, 30/11 t/m 5/1
Eigentijdse interpretatie
Flamencogitarist Yerai Cortés (Alicante, 1995) geeft een eigentijdse interpretatie van de gitano-traditie en verenigt klassiek met modern. Cortés werkte samen met artiesten als Farruquito, Richard Bona en C. Tangana en geeft nu een soloconcert.
Flamencobiennale.nl
Kunst in elk aspect van het leven
In het Bozar is dit najaar een grootschalige tentoonstelling van het Frans-Duits-Zwitserse avant-gardistenkoppel Jean (Hans) Arp (1886-1966) en Sophie Taeuber-Arp (1889-1943) te zien. Beiden waren invloedrijke figuren in de kunstwereld van de twintigste eeuw. Als pioniers van de abstracte en geometrische kunst deelden ze niet alleen hun leven, maar ook hun artistieke visie: kunst moest grenzen doorbreken, zonder onderscheid tussen hoge en toegepaste kunst. Zelfs hun geborduurde wandkleden communiceerden met elkaar.
Hij met organische vormen, zoals een ei of een navel; zij strakker en geometrischer, met cirkels en vierkanten, en met kleur
De ene partner beïnvloedde de andere. Hij met organische vormen, zoals een ei of een navel; zij strakker en geometrischer, met cirkels en vierkanten, en met kleur. De samenwerking werd een succesvolle symbiose, met ‘duotekeningen’ en houten sculpturen waar ze allebei aan werkten, zoals het beeld Echtelijke sculptuur.
Tweehonderdvijftig werken hangen nu voor het eerst bij elkaar: zijn zware, donkere kleden uit 1915 kijken uit op haar lichte geometrische tekeningen uit 1916. Kunst moet in elk aspect van het leven zitten, vonden ze allebei.
Bozar, Brussel, t/m 19/1
Poëtische pianist Pires
De wereldberoemde Portugese pianist Maria João Pires, bekend om haar ongeëvenaarde poëtische spel en haar spirituele visie op muziek, wordt al decennia geprezen om haar uitvoeringen van componisten uit de 18e en 19e eeuw.
15/12, Concertgebouw, Amsterdam
Orde in de chaos
De Australiër Nick Cave heeft naast zijn indrukwekkende muzikale oeuvre nu ook een allereerste museale solotentoonstelling. In een serie handbeschilderde, geglazuurde keramische beeldjes verbeeldt hij het leven van de duivel van geboorte tot dood. Cave raakte geïnspireerd door Staffordshire flatbacks, schoorsteenmantelversieringen uit de victoriaanse tijd, en maakte ‘een reis door een reeks verpletterende gebeurtenissen naar een soort van verlossing.’
In kleurrijke composities geeft hij de duivel niet weer als antichrist, maar als een menselijke figuur met gebreken en donkere, irrationele kanten. De curieuze beeldjes brengen volgens hem orde in de chaos. Het creatieve proces ‘troostte’ hem in zijn innerlijke strijd tussen religieuze twijfel en geloof.
Museum Voorlinden, Wassenaar, t/m 9/3
+ There are no comments
Add yours