360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.
Mueks reuzen
Couple under an umbrella van de Australische kunstenaar Ron Muek (1958) heeft gezelschap gekregen van 14 andere levensechte modellen in reuzeformaat. Allemaal hyperrealistisch en angstaanjagend echt inclusief alle oneffenheden van het menselijk lichaam.
Voorlinden, Wassenaar, tot 17/10
Vijftien hyperrealistische sculpturen van Ron Mueck bij Voorlinden & het Bonnefanten Museum toont textiele kunstwerken van Małgorzata Mirga-Tas.
Onvermoeibaar
Onder leiding van de onvermoeibare frontvrouw Chrissie Hynde trad de rockband Pretenders voor het laatst op in Paradiso in 2003. Deze maand zijn ze terug met twee concerten in de Grote Zaal. Hits als ‘I’ll Stand By You’ vervelen nooit.
Paradiso, Amsterdam. 17 en 24/9
Vijftien hyperrealistische sculpturen van Ron Mueck bij Voorlinden & het Bonnefanten Museum toont textiele kunstwerken van Małgorzata Mirga-Tas.
Van Eisenhouwer tot Monroe
In de Kunsthal Rotterdam is een overzicht te zien van het oeuvre dat de legendarische Amerikaanse fotograaf Richard Avedon (1923-2004) naliet. Avedon was een van de beroemdste en meest vernieuwende fotografen van de 20ste eeuw. Zijn mode- en portretfotografie verscheen in alle gerenommeerde bladen en hij werd de eerste fotograaf in dienst bij The New Yorker. Zijn modellen waren hoogbenig en van een onaardse elegantie. De foto’s: filmisch en met beweging, het tegenovergestelde van de conventionele statische poses in de mode-industrie destijds. Hij kreeg iedereen voor zijn camera van Dwight D. Eisenhower tot Marilyn Monroe.
Kenmerkend is zijn gebruik van een witte achtergrond, waardoor de aandacht volledig op de geportretteerden komt te liggen
Pas toen In the American West verscheen kreeg Avedon de museale erkenning die hem toekwam. Mode- en celebrityfotografen waren geconstrueerd en commercieel destijds en behoorde tot een ander genre dan kunstenaars, maar de documentaire fotografie slechtte die barrière.
Avedon reisde door 17 staten en 189 steden, nam 752 portretten van alledaagse mensen in het westen van de VS in een inmiddels ‘Avedoneske stijl’ die hij eerder toepaste op beroemdheden en politici. Kenmerkend is zijn gebruik van een witte achtergrond, waardoor de aandacht volledig op de geportretteerden komt te liggen en zich van dichtbij laat bestuderen. Een van de technieken die hij regelmatig gebruikte, was de randen van het negatief mee af te drukken, om te laten zien dat de compositie exact was zoals hij die had gefotografeerd.
Relationships, Kunsthal Rotterdam, tot 6/9
Vijftien hyperrealistische sculpturen van Ron Mueck bij Voorlinden & het Bonnefanten Museum toont textiele kunstwerken van Małgorzata Mirga-Tas.
Immateriële waarde
Deze dubbeltentoonstelling over het verlies van Joods cultureel bezit in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog, gebruikt acht persoonlijke verhalen om de emotionele betekenis achter die eigendommen enigszins voelbaar te maken.
Veel wordt stil gestaan bij hoe zeer het immateriële gehalte van een voorwerp de waarde mede kan bepalen
Veel wordt stil gestaan bij hoe zeer het immateriële gehalte van een voorwerp, dat zo diep verbonden is met de geschiedenis van de joodse identiteit, de waarde mede kan bepalen.
Een ander verhaal gaat over Dési Goudstikker-Halban, die decennialang vocht om de in de oorlog geconfisqueerde kunstcollectie van haar overleden man Jacques Goudstikker terug te krijgen. Of dat van uitgever Leo Isaac Lessmann, wiens rijke collectie joodse rituele voorwerpen grotendeels werd gestolen en nooit meer is teruggevonden.
Beroofd, Joods Museum en National Holocaust Museum, Amsterdam, tot 27/9
Ontdaan van vooroordelen
De Poolse kunstenares Małgorzata Mirga-Tas (Zakopane, 1978) werkt met verschillende media, maar is vooral beroemd geworden om haar grootschalige textiele werken waarin ze haar Roma identiteit vanuit een feministisch perspectief viert en ontdoet van vooroordelen. Mirga-Tas’ carrière heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, met als hoogtepunt ‘Re-enchanting the World’ een twaalfdelige serie panelen, een voor elke maand van het jaar, die zij maakte voor het Pools paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2022.
Haar werk wordt beschreven als een ‘visuele sensatie’
Het Bonnefanten kocht twee delen uit deze serie aan. Door gebruik te maken van foto’s gemaakt in en door de Roma-gemeenschap, kan Mirga-Tas een realistisch en respectvol beeld nabootsen van het Roma-leven. Haar werk wordt beschreven als een ‘visuele sensatie’. Critici prijzen de kleuren en de scènes in haar textiele werken, die zo levendig zijn dat ze bijna lijken te bewegen.
Ook oogst Mirga Tas veel bijval voor de strijd tegen de stereotypering van Roma en het dominante negatieve beeld dat jarenlang werd gecreeërd.
Bonnefanten Museum tot 16/2/25
Vijftien hyperrealistische sculpturen van Ron Mueck bij Voorlinden & het Bonnefanten Museum toont textiele kunstwerken van Małgorzata Mirga-Tas.
+ There are no comments
Add yours